Help! We gaan uit eten.

fullsizerender-71Ben je net zo lekker on-track met je gezonde voornemens of je nieuwe voedingsschema, word je uitgenodigd uit eten te gaan. "Help!" hoor ik je denken. Steeds meer mensen hebben last van 'Fogo', wat staat voor the Fear of Going Out. Eeuwig zonde natuurlijk als jij gezelligheid laat staan omdat jij denkt dat het niet past binnen een gezonde levensstijl. Ik zeg je dan maar gelijk dat uit eten prima kan in een gezonde levensstijl. En ik ga je vertellen hoe! 

Healthy Eating Out

1. Doe een voorstel
Ben je allergisch voor de MacDonalds, all-you-can-eat of een Steakhouse, doe dan zelf een voorstel voor een goed restaurant. Natuurlijk heb jij een uitgebreid repertoire aan healthy hotspots (kijk anders even hier) en kun je jouw gezelschap  overtuigen van heerlijke healthy guilty pleasures bij deze hippe tentjes.

2. Prepare
Een goede voorbereiding is nog altijd het halve werk. Weet jij waar je gaat eten, raadpleeg dan de website van het restaurant. Veel restaurants hebben online een menukaart. Zo kun jij in alle rust nadenken wat de beste en lekkerste keuzes zijn die bij jouw 'foodstyle' passen. 

3. Klant is koning
Durf te vragen! Jij bent betalend klant, dus mag jij best wat vragen voor je geld. Wil je aanpassingen op de menukaart, don't be shy, just ask! Een beetje restaurant denkt graag met je mee en maakt het de klant met plezier naar de zin! 

4. Don't drink calories
Ben je bang dat je ruim over je caloriebudget van de dag gaat zitten, maar wil je weinig inleveren op eten, drink water! Water bevat 0 calorieën waardoor jij wat meer ruimte hebt voor de heerlijke gerechten op jouw bord.

5. Portiecontrole
Je hoeft niet alles te eten! Je kunt gaan voor een 4-gangen menu inclusief bijpassende wijn, maar je kunt het net zo goed houden bij een voor- en hoofdgerecht. Of, voor de zoetekauw onder ons, je voorgerecht inleveren en gaan voor dat heerlijke toetje wat je op de menukaart hebt gezien. Twee voorgerechten in plaats van een hoofdgerecht is ook een goede manier om de grootte van de porties te beperken. 

6. Veggies 
Skip het broodmandje en ga voor een salade vooraf. In plaats van frietjes, kies groente on the side. Je kunt ook vragen de verhouding groente wat te vergroten ten opzichte van de carbs op je bord.  

7. Dressing on the side
Vraag bij de salade altijd de dressing apart. Zo kun je eerst zien wat voor saus of olie is gemaakt en heb je zelf controle over de hoeveelheid die je gebruikt. Wil je de hoeveelheid beperken doe dan de vork-dip. Prik eerst je vork in de saus en daarna pas in je salade. Zo gebruik je een minimale hoeveelheid en heeft je salade toch net dat beetje extra smaak. 

8. Geniet!
Er is niets wat je niet mág eten, denk niet in beperkingen, maar geniet van wat wel kan! Je eet waarschijnlijk niet iedere dag buiten de deur en zult van een keer uit eten ook echt geen kilo's aankomen. Wil jij echt die heerlijke chocoladetaart, ga er dan voor en geniet er van. Door een gezond ontbijt en lichte lunch te eten kun je wat calorie uitsparen voor de avond. Sla echter geen maaltijden over, honger zal tijdens het diner alleen maar leiden tot minder bewuste keuzes of overeten. Maak bewuste keuzes en geniet van het diner en het gezelschap. Dress up, go out and enjoy!