Start to run

FullSizeRender-17Hey, wat leuk dat je wil beginnen met hardlopen!
Het is goed dat je eerst even op internet kijkt, want voordat je begint, wil ik je een aantal tips meegeven.
Hardlopen is een laagdrempelige sport in de zin dat je kunt hardlopen wanneer het jou uitkomt. Je hoeft je niet aan te melden bij een club, je bent niet aan vaste tijden verbonden. Zeker in het begin van je training ben je er niet veel tijd aan kwijt. Hardlopen hoeft in het begin ook niet veel geld te kosten Pas als jij alle nieuwste gadgets en kleding van grote merken wil dragen, zal het een aanslag zijn op je bankrekening. Laagdrempelig dus, maar waar moet je op letten als je begint?!

Tips om (weer) te beginnen met lopen

  • Begin rustig, ook al heb je wellicht een goede conditie door andere sporten, laat je lichaam wennen aan deze nieuwe vorm van beweging, sneller lopen kan je later opbouwen.
  • Gebruik een schema voor de opbouw om niet te hard van stapel te gaan én je zult merken dat je steeds verder kunt rennen, dit motiveert!
  • Houd na iedere loopdag, minstens één rustdag. Ook al voel je je niet vermoeid, of heb je geen spierpijn, je lichaam heeft het nodig te herstellen van deze nieuwe soort training.
  • Gebruik goede loopschoenen. Ja, dit is even een flinke investering, maar lopen op verkeerde schoenen is vragen om blessures. Je zult de eerste tijd echt nog geen hele outfit aan hoeven schaffen, kijk eerst maar eens of je het lopen leuk vindt, voordat je er veel geld aan uitgeeft. Wat schoenen betreft, ben ik van mening dat je deze zo snel mogelijk moet laten aanmeten in een goede hardloopwinkel. 
  • Zorg voor een goede warming-up zeker nu het buiten kouder wordt. Dit kan door eerst een stukje van zo'n vijf tot tien minuten te wandelen. Vergeet ook niet aan het begin, maar zeker aan het einde wat rek-oefeningen te doen voor de armen, de benen en de rug.
  • Als je in het donker loopt, zorg dan dat je zichtbaar bent voor ander verkeer op straat door het dragen van een reflecterend hesje of lampjes.
  • Denk aan een goede loophouding en vergeet geen adem te halen. Zwaai je armen langs je middel mee en ontspan je schouders en handen. Twijfel je aan je hardlooptechniek, loop dan eens bij een hardloopwinkel naar binnen of meld je aan bij een loopgroep, die zijn er ook voor beginners.
  • Je kunt lopen met muziek of met een podcast. Veel mensen vinden dit prettig lopen. Kies dan wel muziek die je niet te hard laat lopen.
  • Loop met een loopmaatje of in een groep. Samen lopen is gezelliger en kan je motiveren. Ook kun je tips en adviezen met elkaar uitwisselen.
  • Heb plezier in het lopen. Ook als het even niet lekker gaat, houd dan even rust en begin de volgende training op een wat lager pitje voor je weer opbouwt. 
  • Heel veel plezier en succes!

Ik maak zelf graag gebruik van loopschema's.
Je kunt verschillende schema's op internet vinden,
of om hulp vragen bij de hardloopwinkel of loopvereniging. 
Er zijn lopers voor beginners en gevorderden,
voor korte en lange afstanden, langzamere en snellere lopers.

Voor op je smartphone:

  • Hardlopen met Evy 
    Voor een opbouwend loopschema.

  • Runtastic
  • Nike running
    Voor het bijhouden van je trainingsresultaten.