Motivation in Wintertime

fullsizerender-59Het is weer wintertijd en dat betekent korte dagen, vroeg donker. Dat je minder enthousiast staat te springen om te gaan rennen, is niet zo gek. Zodra het 's avonds donker wordt, komt er in je lichaam melatonine vrij.  Melatonine zorgt voor je dag- en nachtritme. Dus als het buiten donker wordt, zorgt melatonine ervoor dat jij slaperiger wordt en dan ook het liefst op de bank kruipt. Dat heb ik ook en na de marathon heb ik nauwelijks nog gelopen. Toch is het goed om ook in de winter naar buiten te gaan, dit geeft je lichamelijk en mentaal een boost! Denk aan de gezonde frisse lucht, wellicht nog wat vitamine D, prachtige winterlandschappen, meer energie en natuurlijk een trots gevoel! Ik heb mijn motivatie weer scherp, trek mijn loopschoenen aan, doe een goede warming up en stap de kou in. Brrr...maar ik loop weer! Ik geef jou nu 8 tips om ook je slaperige lijf naar buiten te krijgen. Let's go!

Motiverende tips om te blijven lopen in de winter:

1. Have fun
Doe iets wat je leuk vindt! Je hebt geen motivatie nodig als moeten mogen wordt! Ontspanning krijg je ook door positieve inspanning. Als je een training gaat doen die jij leuk vindt, zul je er meer energie van krijgen. Enjoy!

2. Join the club
Zoek een loopmaatje of meld je aan bij een loopgroep. Het is een stok achter de deur maar vooral ook gewoon heel gezellig en het zal je trainingen uitdagender maken dan iedere week hetzelfde rondje!

3. Plan
A dream without a plan is just a wish. Wat niets meer wil zeggen dan dat 'deze week ga ik echt weer beginnen'  veel minder kans van slagen heeft dan 'Dinsdag en Donderdag ga ik gelijk uit het werk, om 18:00 uur hardlopen'. Spreek met jezelf af, wanneer, hoe laat en hoe lang je gaat lopen. Leg je sportkleren al klaar, zodat je altijd 'ready to go bent'. 

4. Goals
Stel een doel en maak een trainingsschema met de stappen die je naar dit doel toe gaan brengen. Daag jezelf uit! Je kunt hiervoor ook bestaande schema's gebruiken, maar kijk altijd naar wat voor jou haalbaar is. Er zijn verschillende schema's om je naar langere afstanden te brengen of sneller te leren lopen. Kies je voor een duurloop of ga je voor interval? Je hoeft niet altijd lange afstanden te lopen. Met interval ben je eerder klaar, bovendien heb je het snel warm!

5. Outfit
Het is echt waar, nieuwe sportkleren werken motiverend! En ja jij hebt natuurlijk een mooie nieuwe wintergarderobe nodig! Geef het jezelf die dikke wintertight als beloning wanneer je een aantal buitentrainingen volbracht hebt. Een mooie en nuttige motivator! Wedden dat jij daarna zo snel mogelijk met je nieuwe outfit de straat op wilt! Meerdere dunne laagjes kleding houden je beter warm en vergeet ook geen handschoentjes en een mutsje, want je handen en hoofd verliezen de meeste warmte in de koude buitenlucht. 

6. Muziek
Ze zeggen vaak: 'muniek bepaalt je mood'. Maak dus een lijst met wat powernummers zodat jij zin hebt om naar buiten te gaan. Muziek laat je beter hardlopen en je houdt het langer vol. Zet een fijn nummer aan en gaan met die volle maan! Heb je de neiging te hard te lopen door muziek, kies dan voor een audiocursus of luisterboek. 

7. Twaalf minuten
Nog steeds geen motivatie gevonden na bovenstaande tips? Gebruik dan de 12 minuten regel! Spreek met jezelf af dat je maar twaalf minuten hoeft te lopen. Heb je na die twaalf minuten nog steeds geen zin? Dan mag je naar huis. Gaat het wel goed? Dan loop je je training lekker uit. De kans is namelijk groot dat je slechts opstartproblemen hebt. Door de drempel voor jezelf kleiner te maken is de kans dat je daadwerkelijk de deur uit gaat groter. Als je eenmaal bent begonnen wil je het meestal wel langer volhouden dan twaalf minuten. Gaan die twaalf minuten niet goed, ga dan lekker naar huis en probeer het over een paar dagen weer.

8. Comfort
Ook al is het lastig je warme huis en zachte bank te verlaten, weet dat na inspanning het huis en de bank nog veel beter aanvoelen. Zet de kachel vast aan, droom van een kop thee, warme soep of een bad bij terugkomst. Bedenk hoe tevreden je achteraf zult zijn! Na een training kun je pas echt genieten van ontspanning.

When running in wintertime:

  • Zorg voor een goede warming up
  • Kleed je warm aan, met meerdere laagjes.
  • Zorg dat je zichtbaar bent voor ander verkeer op de weg.
  • Doe een extra lange warming-up.
  • Loop uit met een cooling down, rek en strek, maar blijf buiten niet stilstaan.
  • Vergeet ondanks de kou niet te drinken, je zweet nog steeds en je lichaam heeft vocht nodig.

 

 GO GO GO...Ik ben fier op U!!!