Vlees * Vis * Ei

...en wat eet jij?

vegetarian-thats-an-old-indian-word-meaning-lousy-hunter-quote-1Vaak wordt aan mij gevraagd waarom ik geen vlees eet.
En waarom dan wel vis, want dat is toch ook zielig voor de vissen?
Er zijn echter ook andere redenen om geen vlees, vis of zelfs ei te eten, dan enkel dierenleed.
Ik ben een zogeheten pescotariër, ik eet geen vlees, wel vis en schaaldieren.
Pescotariërs worden vaak onder een noemer gebracht met Vegetariërs, die helemaal geen dieren eten.
Zelf was ik benieuwd naar Veganisme.
Ik begrijp de visie, maar ben benieuwd naar het voedingspatroon, vervangende producten of aanvullingen.
Ik zocht het voor je uit en stuitte tijdens mijn zoektocht ook op het fruitarisme. Wat dat is leg ik je hieronder uit.

Pescotarisch
Een pescotariër kiest ervoor geen vlees van zoogdieren en gevogelte te eten, maar wel vis en schaaldieren. Pescotarisme is niet erg bekend, ondanks dat veel mensen een pescotarisch voedingspatroon aanhouden. Omdat de term niet veel wordt gebruikt, denkt men vaak dat een pescotariër geen vlees en geen vis eet, net als een vegetariër. Redenen die pescotariërs over hun voedingswijze noemen, zijn de gezondheid, het milieu, dierenwelzijn en smaak. Mensen eten liever geen rood vlees, maar willen wel omega-3-vetzuren binnenkrijgen en hoeven zo het voedingspatroon niet aan te vullen met vleesvervangers. Een enkele keer vindt men dat vissen minder hoeven te lijden dan zoogdieren. Ook zou de visvangst minder impact hebben op het milieu. 

Vegetarisch
1405-1-300x424Een vegetariër eet geen vlees van dieren. Dat wil zeggen geen zoogdieren en gevogelte, geen vis en schaaldieren en geen insecten. Ook dierlijke producten en gelatine worden vermeden. Het voedingspatroon wordt aangevuld met zuivel, eieren en vleesvervangers. Redenen om vegetarisch te eten zijn vaak dierenleed, religie, het milieu en het wereldvoedselprobleem en de gezondheid. Vegetariërs winnen steeds meer terrein. Niet alleen gaan steeds meer mensen bewust om met hun voedingspatroon, het milieu en dierenleed, er is meer begrip vanuit de vleesetende medemens. Het is al lang niet meer ongewoon om geen vlees te eten. In de supermarkt ligt een grote variatie aan vegetarische burgers, gehakt en andere vleesvervangers. Ook de menukaart in ieder willekeurig restaurant heeft tegenwoordig een of zelfs enkele vegetarische opties. 

Veganistisch
Veganisten eten geen dieren, nog gebruiken zij dierlijke producten. Zij eten geen vlees, zuivel, eieren en geen honing. Ook gebruiken zij geen kleding gemaakt van bont, leer en wol of producten die dons, suède, zijde, gelatine of bijenwas bevatten. Ook verzorgingsproducten die ofwel dierlijke producten bevatten, danwel op dieren zijn getest worden vermeden. Vaak wordt ook het in gevangenschap houden of gebruiken van dieren, bijvoorbeeld als huisdier, rijpaard of proefdier, afgewezen.  Redenen die veganisten voor hun levenswijze en eetpatroon noemen, zijn voornamelijk dierenleed. Ook de gezondheid, het milieu, het wereldvoedselprobleem of levensbeschouwing worden als redenen genoemd. Veganisten eten dus alleen plantaardige producten, groente, noten, zaden en granen. Zij gebruiken zuivel- en vleesvervangers. Veganistische voeding bevat minder eiwitten, maar nog altijd voldoende volgens de officiële richtlijnen, zolang je voldoende gevarieerd eet. 

Frutaristisch
Fruitariërs voeden zich alleen met van planten afkomstige vruchten. Dit houdt in dat zij geen dieren en dierlijke producten én geen planten eten. Wel eten zij vruchten van planten aangezien dit geen levende delen van planten zijn. De levende delen zoals bladeren, stengels en wortels worden niet gebruikt aangezien de plant hiervoor beschadigd of gedood moet worden. Een fruitarist eet wel alle soorten fruit, eetbare pitten, noten, granen, peulvruchten en vruchtgroenten zoals tomaten, komkommers, aubergine, courgette, paprika. Leed van dieren en planten is de meest voorkomende redenen in het fruitarisme, maar ook levensbeschouwing en religie, gezondheid en milieu worden genoemd. Enkele fruitariërs eten ook geen zaden, omdat zij vinden dat nieuwe planten uit de zaden anders niet tot leven kunnen komen. Dit houdt in dat zij ook geen noten, granen, peulen en pitten eten. Fruitariërs moeten oppassen geen tekorten te creëren, voornamelijk aan vetten, eiwitten, b-12 en calcium. Vette vruchten (avocado, noten, olijven) en voedingssupplementen kunnen ter aanvulling gebruikt worden. 

Vleesvervangers
Persoonlijk vind ik vleesvervanger een vreemde term, gezien ik vlees niet wil vervangen, maar weglaten uit mijn voedingspatroon. Toch zal ik de vegetarische producten zo beschrijven, omdat ze in de volksmond zo genoemd worden. Vleesvervangers bieden je voedingsstoffen die veel in dierlijke producten voorkomen, zoals eiwitten, ijzer en B vitaminen. Natuurlijke vleesvervangers zijn vis, eieren, peulvruchten, noten en pitten.
Kant-en-klare vegetarische producten zijn meestal plantaardig (soja) of gemaakt van granen, schimmels of zuivel.

  • Tofu is gemaakt van gestremde sojamelk
  • Tempé bestaat uit gefermenteerde sojabonen.
  • Burgers op basis van soja of granen.
  • Seitan wordt gemaakt van tarwegluten gekookt in sojasaus. 
  • Quorn wordt gemaakt van schimmels.
  • Valess wordt gemaakt van magere zuivel.

Ik zie als alternatief voor soja nu ook meer producten op basis van lupinebonen. Lupine bevat hoogwaardige eiwitten, is rijk aan calcium, magnesium en ijzer, zit vol met voedingsvezels en bevat weinig vet. Voornamelijk De Vegetarische Slager heet een grote variatie aan vegetarische producten op basis van Lupine.

Volgens Het Voedingscentrum bestaan goede vegetarische producten uit:

  • eiwit (meer dan 12% van de energie), en
  • ijzer (meer dan 0.8 milligram per 100 gram), en
  • vitamine B1 (meer dan 0.06 microgram per 100 gram), en/of
  • vitamine B12 (0.24 microgram per 100 gram

Zuivelvervangers
milkingthealmondsZuivel is een bron van eiwitten en vitamine B-12, maar wat nou als iemand geen melk of zuivelproducten gebruikt. Uit gezondheidsovertuigingen, wegen lactose-intolerantie of in verband met een veganistische voedingswijze. Dan zal men op zoek moeten gaan naar zuivelvervangers.  In de supermarkten en natuurvoedingswinkels zijn verschillende plantaardige variaties op melk te koop. Let op, veel van deze dranken bevatten veel zoetstoffen en suikers. De hoeveelheid koolhydraten kan zo aardig oplopen. De dranken bevatten ook niet allemaal evenveel eiwitten. 

  • sojamelk
  • rijstmelk
  • kokosmelk
  • granenmelk van haver of spelt. 
  • notenmelk van amandelen, cashewnoten of hazelnoten
  • hennepmelk en quinoamelk 

Ter vervanging van yoghurt is er sojayoghurt en tegenwoordig zelfs kokosyoghurt. Beiden zijn wel prijzig en bevatten vaak smaakjes, zoetstoffen of suiker. Zelf vind ik Albert Heijn eigen merk sojayoghurt wel lekker én deze is suikervrij en fijner geprijsd. 

Naast sorbets bestaat er ook soja ijs, wat niet goedkoop is. Ik verkies zelf de home-made variant, banaan nicecream met toevoeging van fruit of cacao naar keuze.

In natuurvoedingswinkels en grotere supermarkten is sojaroom te koop. Ook voor slagroom zijn tegenwoordig alternatieven. Kaas is echter moeilijk te vervangen. De typische kaassmaak kan maar moeilijk nagemaakt worden. Edelgistvlokken worden wel eens gebruikt als vervanger voor parmezaanse kaas of kaassaus. Edelgist heeft een kazig smaakje. 

Zelf gebruik ik zowel zuivel als zuivelvervangers. Zo eet ik wel kwark en een heel enkele keer kaas, maar geen melk. Ik houd niet erg van de smaak van melk en sojamelk, maar wissel sojamelk, amandelmelk en kokosmelk af ter variatie. Een enkele keer trakteer ik mijzelf op spelt- of cashewnotenmelk (gezoet en duur). Zolang ik nog twijfel over het al of niet gezond zijn van zuivel en soja, vaireer ik met zuivelvervangers.

Ik ben benieuwd hoe jij hierover denkt. Gebruik je zuivelproducten of zuivelvervangers? Laat je me in de comments weten waarom?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *