Gezond door de Feestdagen

6 Tips om gezond van de feestdagen te genieten!

December is de perfecte leermaand voor alles wat je in het nieuwe jaar wil omzetten in goede voornemens. December heeft een hoog percentage aan sociale leermomenten opgestapeld in één maand. Eigenlijk komen we deze leermomenten het hele jaar door tegen, met je verjaardag, op een feestje, tijdens die mooie bruiloft of in de kroeg. En elke keer als jij daar staat te genieten van jouw feestje, heb je een keuze. De keuze om te genieten van het feestje met alle remmen los of de keuze om te genieten van het feestje met jouw gezonde voornemens in je achterhoofd. Het is maar hoe groot je de hangover wil hebben. Om te voorkomen dat ik van kerst tot oud&nieuw een kater heb, ga ik voor genieten met bewustere keuzes. Zo ga ik gezond door de feestdagen. Doe je met me mee?

Gezond door de Feestdagen

1. Plan
Het klinkt zo simpel, maar het werkt dan ook echt. Plan wat je gaat eten en verminder de stress rondom last-minute keuzes. Hoe vaker er aan jou gevraagd wordt of je toch echt niet ook een stuk banketstaaf zou nemen, hoe groter de kans is dat jij zwicht. Hoe harder de kerstkransjes je toe liggen te schreeuwen als meepakker bij de kassa, hoe sneller ze op de band komen te liggen. Maak dus een plan voor wat je gaat eten gedurende de feestdagen. Maak een lijstje en ga daarmee in directe lijn naar de benodigde producten in de supermarkt. Hoe meer jij plant, hoe groter de kans is dat jij je aan je voorgenomen plannen zult houden. Hoe meer eten jij hebt voorbereid, hoe kleiner de kans dat jij je aan onverwachte verleidingen tegoed doet.

2. Start
De decembermaand bestaat niet uit een aaneenschakeling van ongezonde maaltijden. Sowieso zitten er tussen Sinterklaas en Kerst nog heel wat feestvrije dagen. Bovendien hoeft een feestdag geen lopende band vreetfestijn te zijn. Start de dag gezond. Start überhaupt. Ontbijt en lunch overslaan om in de avond veel te kunnen eten zal leiden tot honger en meer last-minute ongezonde keuzes. Begin eens met een lekkere groene smoothie van groente en fruit. Maak gezonde snacks klaar met noten, pure chocolade en groentestengels met een zelfgemaakte dip. Lunch met en uitgebreide salade, volkoren brood met vette vis. Op deze manier maak je de kans groter de rest van de dag ook gezonder te willen eten en zul je je minder schuldig voelen en meer kunnen genieten van het moment dat je iets eet wat je echt heel lekker vindt.

3. Puur
Eet puur en maak zoveel mogelijk zelf. Door je eten zelf te maken weet je precies wat er aan ingrediënten gebruikt wordt. Zo kun je zelf suikervrije lekkernijen bakken en kant-en-klare sausjes vervangen door zelfgemaakte varianten. Kies zo veel mogelijk pure producten, zo weet je precies wat je eet. Laat bij de feestmaaltijden niet brood of pasta of vlees het hoofdingredient zijn, maar veel verschillende groentes. Maak een grote pan soep, vervang frietjes door pastinaak of zoete aardappel frietjes en ga voor kleinere porties vis of vlees. Als toetje kun je heerlijk ijs maken met banaan, chocolademouse van avocado en cacao, brownies van bonen of zoete aardappel en suikervrije muffins met appel en kaneel.

Gezond door de Feestdagen

4. Drink
Drink voldoende water tijdens de feestdagen. Soms vergeten we het even, maar ons drinken kan ook de nodige extra calorieën bevatten. Wil je meer budget overhouden voor dat lekkere toetje, kies er dan voor om water of thee te drinken tijdens de feestdagen. Natuurlijk mag jij genieten van een drankje als jij dat wilt, maar weet dus dat drankjes ook veel calorieën bevatten en dat je dit kunt compenseren als jij bewuste keuzes maakt. Vergeet in elk geval niet om voldoende vocht binnen te krijgen en beperk alcohol tot bijvoorbeeld een glaasje wijn bij het diner.

5. Beweeg
Je sportschool mag dan misschien wel dicht zijn tijdens de feestdagen, maar dat hoeft geen reden te zijn om niet te bewegen. Thuis kun je heel gemakkelijk oefeningen doen met mijn tips voor Fitness@Home. En hardlopen kan natuurlijk altijd! Of nodig de familie uit voor een frisse boswandeling na de kerstbrunch of vermaak je op de schaatsbaan in de buurt, misschien kun je dit jaar zelfs wel sneeuwpoppen bouwen. Beweging in de buitenlucht is niet alleen gezond, het voorkomt ook dat je de hele dag op de bank blijft zitten eten.

6. Geniet
Geniet van minder gezonde opties. Haal de dingen die je echt lekker vindt gewoon in huis! Of pas dat lekkere toetje wat je voorgeschoteld krijgt tijdens het kerstdiner, gewoon in je plan. Gelukkig hebben we heel veel zelf in de hand. Het gaat voornamelijk om de keuzes die je maakt. Maak je keuzes, gezond al dan niet, bewust, dan zul je er ook geen spijt van hebben. Zorg dat je de feestdagen plant en geniet zonder twijfel van lekker eten en vooral van je vrienden en familie. Gezelligheid draait uiteindelijk om de mensen met wie je bent en niet om eten en drinken!

Ik wens jullie hele mooie healthy & happy feestdagen.
Zorg dat je er van geniet!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *