Drinken

Dat we genoeg moeten drinken, dat weten we allemaal. Maar wat is dan genoeg? Hoeveel glazen of liter heb je nodig? En wat drink je dan? We weten dat ons lichaam vocht nodig heeft, maar hoeveel vocht en hoe we ervoor zorgen dat we dit binnenkrijgen is niet altijd duidelijk. Ik ben altijd al een slechte drinker geweest. Ik ging dan ook op zoek naar tips en deel met jou wat ik nu weet. Heb jij een goede tip om meer water te drinken? Let me know in the comments!

Hoeveel?
Ons lichaam heeft vocht nodig, voor het hydrateren van onze cellen, het vervoeren van voedingsstoffen en het afvoeren van afvalstoffen. Dit vocht halen we uit ons drinken en eten. Water, koffie en thee dragen bij aan een vochtgehalte en bevatten geen calorieën. Verse, onbewerkte groente en fruit bevat ook water dat bijdraagt aan het vochtgehalte in ons lichaam. 
Vocht helpt ons ook om de huid en het lichaam van binnen te reinigen. Daarvoor gebruik je het best puur en schoon water. En als ik de aanslag in mijn theekop zie, begrijp ik waarom.
Hoeveel vocht je nodig hebt is afhankelijk van factoren als leeftijd, levensstijl en de gezondheid. Gemiddeld hebben volwassenen 1,5 tot 2 liter vocht per dag nodig of gebruik de berekening 0.03 x jouw lichaamsgewicht.

happy-quotes-1379Je hebt wat meer vocht nodig als je...
• veel beweegt
• intensief sport
• in een warme, droge ruimte werkt
• ziek bent
• borstvoeding geeft
• alcohol drinkt
• eten een hoog zout- of eiwit-gehalte heeft
• of als het een warme dag is

One sip at a time
Let op; te veel vocht is ook niet goed. Het zal niet snel gebeuren, maar mocht je extreme dorst hebben denk er dan aan dat de nieren zo'n 700ml tot 1 liter water per uur kunnen verwerken. Drink dus niet teveel achter elkaar. 

Waarom zoveel?
Gemiddeld bestaat het lichaam van de vrouw voor 52% uit vocht en dat van de man voor 63%. Vrouwen hebben over het algemeen een hoger vetpercentage en vetweefsel bevat geen vocht. Het lichaam houdt de vochtbalans in evenwicht en wij helpen het een handje. Wanneer je te weinig vocht in je lichaam hebt, geeft het lichaam een signaal af; ' dorst', waardoor je gaat drinken. Wanneer je te veel vocht in je lichaam hebt, geeft je blaas als het goed is op tijd een seintje. 

We verliezen vocht door:
urine: zo'n 1.400 ml per dag
ontlasting: zo'n 100 ml per dag
uitademing: zo'n 500 ml per dag
zweten: zo'n 500 ml per dag 

Het vocht dat je lichaam verlaat, moet weer worden aangevuld. Je kunt je dus voorstellen dat na een intensieve training of wanneer je ziek bent en diaree hebt of moet overgeven, je lichaam meer vocht nodig heeft. 

Het vocht in ons lichaam is nodig om het te hydrateren en schoon te maken, om de belangrijke voedingsstoffen te vervoeren en de overbodige afvalstoffen af te voeren. Ook zorgt het vocht voor het regelen van de lichaamstemperatuur. Voldoende drinken helpt je lichaam gezond, energiek en mooi te zijn.
Water geeft je lichaam energie, doordat afvalstoffen worden afgevoerd.
Water voorkomt & geneest hoofdpijn en spierkrampen.
Water bevordert de werking van de darmen.
Water geeft je een gezonde geest en een zachte huid.
Water helpt je lichaam af te vallen, door afvalstoffen af te voeren en je hongergevoel te stillen.

Wat kan ik het beste drinken?
fd2d617723bcdde0-IMG_0330Puur Water!

Thee en koffie bevatten net als water 0 calorieën, maar let op:
- Thee kan zoetstoffen, cafeïne of plantengifstoffen bevatten. 
- Koffie bevat cafeïne en cafestol.

Cafeïne en Cafestol?
Cafestol verhoogt het LDL-cholesterol. Goed gefilterde koffie bevat minder cafestol.  Cafeïne verbetert de concentratie en prestatie, maar kan ook rusteloosheid en slaaploosheid veroorzaken. Cafeïne zorgt er voor dat het vocht het lichaam sneller verlaat, doordat het de nieren stimuleert.

Sappen en dranken
• Sommige sappen bevatten zuren, deze zijn schadelijk voor je tanden.
• (vruchten)Sappen en dranken bevatten veel suikers en energie. Deze extra suikers heeft lichaam niet nodig. Drink er dan ook zo min mogelijk van.
• Pas op met het drinken van sport- en frisdranken. Deze bevatten veel suikers en zuren. 

Alcohol
Het advies is helder; drink zo min mogelijk alcohol, maar in ieder geval niet meer dan een glas per dag. Er kleven meer nadelen dan voordelen aan het drinken van alcohol. Het drinken van alcohol verhoogt de kans op chronische ziektes, een beroerte en een aantal soorten kanker. Wil je toch graag drinken zorg dan dat je die dag meer dan voldoende vocht in de vorm van water binnenkrijgt.

Hoe zorg ik ervoor dat ik voldoende drink?
Wat over het algemeen goed helpt is om er een gewoonte van te maken door op vaste momenten of tijden te drinken.
Start de dag met een groot glas water voor het ontbijt. Je kunt hier wat citroen door doen voor een frisse start. Als je je glas al klaar zet naast je ontbijtschaaltje, kun je het niet meer vergeten. Neem dat ene leuke flesje en lekkere smaakjes thee mee naar je werk en duik pas achter je computer als je glas gevuld is. Als je niet vaak naar de kraan kunt lopen zorg dan voor een groot glas of een (thermos)fles. Je kunt met jezelf afspreken bij ieder toiletbezoek of in iedere pauze de fles weer gevuld mee naar kantoor te nemen. Zorg dat je overdag veel drinkt, dan hoef je in de avond minder te drinken en kun je 's nachts beter doorslapen.

Tips:
• Zorg altijd voor een gevuld flesje in je tas voor onderweg. Vul dit flesje aan bij een kraan of toiletbezoek bij je meeting, het café, het station of de BP.
• Zet een grote karaf of fles op je bureau, maar schenk het water in een kleiner glas. Zet het glas in het zicht!
• Een vrolijk glas, een fles met een leuke kreet of kleurrijke ijsblokjes (met bijvoorbeeld ingevroren fruit) kunnen je overtuigen meer te drinken.
• Vraag je omgeving om te helpen door een seintje te geven of om de beurt drinken te halen.
• Zet ieder uur een drinkwekkertje. 
• Gebruik een 'drink water' app die je helpt herinneren.
• Is het water te koud, drink lauw water of heet 'thee-water'.
• Vind je de smaak niet lekker, drink gefilterd water of voeg stukjes fruit, kruidenblaadjes of komkommer toe.

It doesn't matter if the glass is half-empty or half-full. All that matters is that you are the one pouring the water!