Clean Eating

IMG_0808Clean Eating is een manier van eten waarbij je natuurlijke, verse, producten eet, liefst seizoensgebonden en biologisch. Eigenlijk weet ik al jaren dat dit beter is dan bewerkte voeding uit pakjes. Echter lukte het me niet altijd die verleidelijke pakjes zoetigheid links te laten liggen. Om mijn enorme suikerbehoefte onder controle te krijgen besloot ik (diverse malen) om te stoppen met toegevoegde suiker en zo puur mogelijk te eten. Ik ben zelf wel voorzichtig met de term 'biologisch'. Bij de productie van biologisch voedsel wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met milieu en dierenwelzijn, maar over het algemeen zijn biologische producten en niet-biologische producten net zo gezond en veilig. Veel biologische producten bevatten net als niet-biologische producten allerlei soorten zoetstoffen. Voor mij dus niet perse biologisch.

Wat is clean eating?
De basisregel van een gezond eetpatroon is eigenlijk zo puur mogelijk te eten. Hoe minder bewerkt een product is, des te minder moeite hoeft je lichaam te doen om het te verteren en zo kan het beter de juiste voedingsstoffen voor je lijf  uit de voeding halen. Bewerkt voedsel verwerken kost meer energie dan dat het je lichaam energie of belangrijke enzymen, vitamines en mineralen oplevert. 
Met puur en vers eten krijgen onze cellen de tijd om zich te herstellen en te vernieuwen. Zo worden we niet alleen energieker en sterker, maar ook mooier. Het duurt even voor je lichaam went aan je nieuwe eetpatroon, maar je zult je veel beter voelen. Laat dus zoveel mogelijk bewerkte voeding, en ongezonde snacks staan en ga voor puur, eerlijk, onbewerkt en natuurlijk!

Producten en ingrediënten die je beter kunt vermijden:

  • toegevoegde suikers en stroop
  • Kunstmatige zoet-, kleur- geur- en smaakstoffen (E-nummers)
  • (Keuken)zout of producten waaraan zout is toegevoegd

Let op:

  • Echt voedsel kan bederven. Heeft een product een lange houdbaarheidsdatum, dan is het hoogstwaarschijnlijk geen onbewerkte voeding.
  • Blijf in de supermarkt voornamelijk bij de schappen verse producten, aan de buitenste randen van de winkel. 
  • Keukenzout is ook een geraffineerd product, het beschadigt de bloedvaten en zorgt dat het lichaam vocht vasthoudt, waardoor je er opgeblazen uitziet. Voeg met mate zelf een goede kwaliteit zeezout of roze himalayazout toe. 
  • Kies voor producten zonder lange ingrediëntenlijst of ingrediënten waarvan je de naam niet eens kunt uitspreken of die uit cijfers bestaan. Ingrediënten staan altijd op de verpakking in volgorde van gewicht. 
  • Producten waar de meeste reclame voor wordt gemaakt, zijn vaak het minst gezond. 

FullSizeRenderIMG_9760

Clean Eating - de levensstijl
In de basis eet ik nu voornamelijk clean, met uitzonderingen als ik in het weekend eens uit eten ga of zin heb in iets lekkers dat minder verantwoord is. Ik denk dat het goed is om af en toe jezelf iets te gunnen wat je niet dagelijks zult eten. Maak van clean eating een gewoonte en geen moeten, dan zul je ook bewustere keuzes maken in onverwachte traktaties en weer makkelijker terugkomen op de gezonde basis die je al hebt. Als je begint met Clean Eating zul je je na een paar dagen al veel beter voelen. Zelf had ik de eerste dagen wat last van hoofdpijn (afkickverschijnsel door het teveel aan suikers) en wat trek. Ik leerde mijn porties wat te vergroten en beter te verdelen in 5 maaltijden zodat ik meer geleidelijk energie binnenkreeg wat mijn bloedsuikerspiegel in balans houdt. Clean eating is voor mij een levensstijl en zeker geen dieet. Het verschil zit er voor mij in dat ik zelf bewust kies wat ik eet. Ik hoef mij niet aan schema's te houden van wat ik wel en niet mag. Ik kies bewust clean en ik kies bewust als ik zin heb in niet zo clean.