Everything is Fitness…

... and Fitness is your everything.

12274698_10153813477592774_3827662369615824988_nVolgens van Dale is de betekenis van Fitness ‘gezondheid’ of ‘het aan zijn gezondheid werken in een fitnesscentrum’.

Wikipedia zegt: “Met fitness wordt het geheel van sporten en activiteiten, die bedreven worden in sportscholen, fitnesscentra, of thuis, bedoeld. Er zijn niet altijd apparaten nodig om fitness te beoefenen.”

Daar ben ik het volledig mee eens. Ik denk namelijk dat er meerdere lichamelijke activiteiten zijn waardoor je lichaam werkt aan 'fitheid'. Je kunt werken aan snelheid, behendigheid, kracht, de enaerobe capaciteit, uithoudingsvermogen, flexibiliteit, body size en shape. Alles is fitness. Er zijn zoveel takken van sport binnen fitness en ik zocht ze voor je uit.

Krachttraining
Sterker worden en je lichaam shapen? Krachttraining heeft als doel de spieren te verstevigen. Dit gebeurt door middel van weerstand, ofwel gewichten. Dit kunnen losse dumbbells of barbels zijn of apparaten met instelbare weerstand binnen de sportschool. Door middel van training met deze weerstand worden de spieren geprikkeld, waarna er spiergroei ontstaat. Waar deze tak van sport vroeger vooral voor bodybuilders leek weggelegd, wordt er nu massaal aan krachttraining gedaan, door zowel mannen als vrouwen.

Cardioimg_5129
Met cardiofitness train je met name het uithoudingsvermogen. Bij cardiofitness gaat het om langdurige training met relatief lichte weerstand waardoor je de conditie van je hart en je longen traint. Hoe beter je hart en longen functioneren, hoe meer zuurstof ze kunnen opnemen. Hoe meer zuurstof je kunt opnemen en naar je spieren vervoert wordt, hoe langer je een oefening kunt volhouden. En hoe meer energie je verbruikt, hoe meer calorieën je verbrandt. Cardiofitness kun je ook gebruiken als warming-up of actief herstel na intensieve krachttraining. Cardiofitness kan door middel van apparatuur zoals de crosstrainer, roeimachine, loopband of in groepslessen als spinning. 

Coretraining
Core stability oefeningen staan voor het trainen van de rompstabiliteit. Hierbij worden de spieren van de romp, de diverse buik- en rugspieren, het bekken en de heupen getraind. Een sterke core zorgt voor een goede balans, maar ook een betere uitvoering en ondersteuning van andere oefeningen als krachttraining of hardlopen. Een sterke core voorkomt blessures. Bij oefeningen voor rompstabiliteit train je zowel op kracht als uithoudingsvermogen. Coretraining kun je doen door middel van het balanceren van je lichaam in een plank-houding, of met behulp van een fitnessbal een bankje, het squatrek of de pull-up machine. 

Balanstraining
Bij deze trainingen werk je aan je balans en stabiliteit. Je kunt het als inzetten als buikspiertraining of als voorbereidende training op krachttraining of hardlopen. Je kunt balans oefenenen met behulp van een (halve) bal of een stepje. Andere vormen van balanstraining zijn Tai Chi, Yoga en Pilates. Deze trainingen zorgen voor evenwicht, ontspanning en het stretchen van de spieren.

fullsizerender-44Functionele Fitness
Bij functionele fitness gaat het er om dat de trainingen bijdragen aan het functioneren van het lichaam in het dagelijks leven. Krachttraining wordt gecombineerd met balans, coördinatie en uithoudingsvermogen. Bij functionele fitness wordt niet op één specifieke spiergroep getraind en ook niet  direct naar grotere spieren gewerkt. Wel wordt getraind naar spierkracht, snelheid en uithoudingsvermogen die je in andere takken van sport of in het dagelijks leven functioneel kunt inzetten.  Bij functioneel fitness ligt de nadruk op oefeningen die overeenkomen met hetgeen in het dagelijks leven wordt gedaan.

Body weight training
Kracht- en stabiliteitstraining door gebruik van enkel je eigen lichaamsgewicht. Door je eigen lichaamsgewicht van de grond te duwen of op te trekken, draag jij je eigen gewicht op je handen, armen en schouders. De meest bekende en zeer efficiënte oefening is de push-up. Je traint je armen, schouders, borst en core. Bodyweighttraining kost niets en kan overal, het is effectief voor beginners en de kans op blessures is relatief laag. 

High-intensity interval training (HIIT)
Hoge intensiteit interval training verbetert je prestaties in korte trainingen. Het vergroot je explosieve kracht en verhoogt je vetverbranding. Je traint afwisselend op hoge en op lage intensiteit. Trainingen duren zo'n 15 tot 30 minuten. HIIIT kan uitgevoerd worden op de crosstrainer, loopband, fiets, roeimachine of met behulp van een barbell met licht gewicht.

Crossfit
De afgelopen jaren is crossfit enorm toegenomen in populariteit. Crosfit combineert gewichtheffen, hardlopen, roeien, bootcamp en oefeningen met het eigen lichaamsgewicht. Het is een rauwe stoere sport, voor iedereen die echt hard durft te werken om fit te worden. Crossfit is back-to-basic, in een vrij sobere 'crossfit-box' worden de trainingen uitgevoerd met basale materialen. Uitgangspunt is dat het lichaam als geheel wordt getraind zonder bepaalde spiergroepen te isoleren. Crossfit kent veel kenmerken van functionele fitness. De oefeningen worden in een hoge intensiteit uitgevoerd. Bekend in de crossfit trainingen zijn de 'Workouts of the day'. WOD is een vastgesteld aantal oefeningen voor de dag die iedereen in zijn eigen niveau uitvoert. Er wordt gebruikt gemaakt van barbells, dumbbells, kettlebells, tractorbanden, zandzakken, medicinballen, touwen en pull up rekken. De oefeningen bestaan uit natuurlijke lichaamsbewegingen, zoals duwen, trekken, werpen, tillen, springen, klimmen en rennen.